Oireet ovat taas palanneet. On ihan tajuton vilu koko ajan, helpottaakohan tämä enää ollenkaan? Vaikka pihalla on lähellä pariakymmentä astetta, niin minun on kylmä. Puhumattakaan töissä ilmastoinnin keskellä, aina vaan viluttaa. Tai sitten olen tulossa kipeäksi.

Asiaskapalvelu alkaa olla hankalaa. Hajuaisti toimii maksimiteholla. Pystyn päättelemään, millä pesuaineella asiakas on pessyt vaatteensa, niin herkkä nenäni on tällä hetkellä. Pahoinvointia ei niinkään pesuaineiden hajut aiheuta, mutta välillä tulee vastaan asiakkaita, jotka haisevat hieltä, viinalta, tupakalta tai muulta määrittelemättömältä ällötykseltä, ja silloin on kyllä hivenen vaikeaa olla naama peruslukemilla.

Nälättää ja väsyttää. Väsymys johtuu kyllä kofeiinin puutteesta, olen yrittänyt vähentää limsan juontia. Nälkä hoituisi myös suhteellisen helposti, jos vain saisin syödä aina kun on nälkä ja mieluiten vielä jotain hyvää.

On se rankkaa.

Vielä pari viikkoa seuraavaan neuvolaan. Lauantaina tulee 22 viikkoa täyteen. Jos sen jälkeen tapahtuu jotain, on vauva kuitenkin virallisestikin lapsi, eikä sikiö. Mikäli vauva lähtee syntymään, on kyseessä synnytys tai jos hän menehtyy kohtuuni, on kyseessä kohtukuolema. Kummassakin tapauksessa juridisesti puhumme lapsesta ja minä olen oikeutettu äitiyslomaan. Miksi sitä joutuu miettimään tälläisiäkin asioita? Ennen viime talvea en edes tiennyt kyseisiä faktoja.